Ekspozycja ukazuje jedno z głównych zajęć górali pienińskich, jakim był wypas owiec oraz związane z nim zwyczaje i obrzędy. Szereg archiwalnych i współczesnych fotografii, eksponaty oddające wnętrze szałasu – bacówki: kotły, gielety, czerpaki, formy na oscypki, dzwonki pasterskie, laski - palice, składają się na całą wystawę.
Na tle historii łemkowskiej grupy etnograficznej zwanej Rusinami Szlachtowskimi, która do 1947r. zamieszkiwała sąsiadujące ze Szczawnicą wioski: Szlachtową, Jaworki, Białą i Czarną Wodę zaprezentowano główne zajęcia, którymi poza rolnictwem i pasterstwem zajmowała się ta ludność: druciarstwo, wyplatanie koszyków, wyrób drewnianych pudełek, przetaków i wypalanie wapna.
Wystawa prezentuje kilkadziesiąt prac artysty. Można obejrzec pejzaże górskie oraz architekturę wielu zakątków Polski – od góralskich, mazurskich chat poprzez połemkowską cerkiew, Starówkę Krakowską, przebogate barokowe wnętrze Sanktuarium w Świętej Lipce, po Plac Dietla w Szczawnicy, a także unikatowe zespoły architektoniczne Europy: Zamek w Rumunii, Plac św. Marka w Wenecji , Rynek w Pradze Czeskiej. Niezwykle oryginalna jest wielkoformatowa Panorama Centrum Warszawy.
Szczawnickie zdrojowisko, szybko rozwijające się od połowy XIX wieku, aby przyciągać więcej gości musiało zadbać o odpowiednią reklamę. Reklamowało się na klika sposobów. Najbardziej rozpowszechnioną metodą było zamieszczanie ogłoszeń w prasie, zarówno codziennej (Czas, Ilustrowany Kurier Codzienny), jak i specjalistycznej (Przegląd Lekarski). Jedna z najwcześniejszych reklam Szczawnickiego Zakładu Zdrojowego pojawiła się w maju 1850 roku w Czasie.
Na wystawie zaprezentowanych zostało kilkadziesiąt prac. Znalazły się na niej witraże kolorowe, m.in. cykl pór roku, w których artystka wykorzystała suszone liście, kwiaty a także metalowe filigrany. Zaprezentowano też oryginalne prace należące do projektu „Black and White”, inspirowane grafiką i fotografią.
Wystawa poświęcona znakomitemu malarzowi-portreciście, poecie rodem ze Szczawnicy Janowi Salamonowi była jednym z wydarzeń obchodów Jubileuszu 200 lat Uzdrowiska Szczawnica.
W Galerii Pijalni Wód zaprezentowano prace i dokumenty z kolekcji prywatnych, w większości nie znane szerszej publiczności, portrety ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa a także dokumenty (listy, rękopisy, zdjęcia) i prace ze zbiorów Muzeum Pienińskiego w Szczawnicy.