Szczawnickie zdrojowisko, szybko rozwijające się od połowy XIX wieku, aby przyciągać więcej gości musiało zadbać o odpowiednią reklamę. Reklamowało się na klika sposobów. Najbardziej rozpowszechnioną metodą było zamieszczanie ogłoszeń w prasie, zarówno codziennej (Czas, Ilustrowany Kurier Codzienny), jak i specjalistycznej (Przegląd Lekarski). Jedna z najwcześniejszych reklam Szczawnickiego Zakładu Zdrojowego  pojawiła się w maju 1850 roku w Czasie.

Ogłoszenia reklamujące szczawnicki kurort ukazywały się co roku w sezonie kąpielowym, który trwał od maja do września. Niektóre zawierały tylko krótkie wiadomości, np. o rozpoczęciu pory kąpielowej, inne szczegółowe informacje dotyczące, m.in. sposobu podróżowania do Szczawnicy, rozrywek, właściwości wód mineralnych, lekarzy, Dolnego Zakładu Zdrojowego na Miedziusiu i  Zakładu Wodoleczniczego dr  Józefa Kołączkowskiego.

Inną formą reklamy były foldery wydawane przez właścicieli i dzierżawców szczawnickiego zdrojowiska. Pierwszy folder wydał w 1858 roku ówczesny właściciel kurortu - Józef Szalay. Na początku XX wieku ogłoszenia publikowane były również w  różnorodnych przewodnikach. Odmienną formą promowania Szczawnicy oraz jej okolic były fotografie i pocztówki.

Wystawa prezentuje reklamy zamieszczane w prasie i przewodnikach z przełomu XIX i XX wieku, obwoluty folderów oraz kopie fotografii i pocztówek przedstawiających Szczawnicę.

Galeria zdjęć

Strona wykorzystuje pliki cookie.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem