W marcu i kwietniu 2012 można było obejrzeć wyjątkowa ekspozycję projektów plakatów i okładek płyt światowej klasy projektanta , Prof. Rosława Szaybo.
Prof. Rosław Szaybo – ur. W 1933 r. w Poznaniu.
Plakacista, ilustrator, dyrektor artystyczny, fotograf projektant okładek płytowych i okładek książek. Współtwórca tzw. Polskiej Szkoły Plakatu. Od 1966 r. mieszka i tworzy w Wielkiej Brytanii, w latach 1973-1988 dyrektor Kreatywny CBS Records UK, od 1993 profesor Rosław Szaybo prowadzi pracownię fotografii na warszawskiej ASP. Projektuje plakaty dla Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, teatrów, oper i producentów muzycznych. Wystawiał swoje prace w muzeach i galeriach w Polsce, Anglii, Belgii, Francji, Szkocji i na Węgrzech oraz na wystawach zbiorowych na całym świecie. Laureat niezliczonej ilości międzynarodowych i krajowych nagród i wyróżnień.
Wystawa w Galerii Pijalni Wód nosiła tytuł: „Piękno użyteczne”. Zaprezentowane na niej zostały projekty z różnych okresów twórczości Prof. Szaybo. Można było obejrzeć kultowe projekty z lat 70, i 80’ stanowiące oprawę płyt takich sław jak Miles Davies, czy Elton John. Z tego czasu pochodzi też, słynny projekt okładki płyty „British steel”, zrobiony dla formacji Judas Priest , który wszedł do kanonu współczesnego designu, również zaprezentowany na naszej wystawie.
Wyeksponowana została też seria plakatów promujących poszczególne edycję Festiwalu Jazz Jamboree, oraz zupełnie nowe projekty stworzone na potrzeby Festiwalu Opera Nova w Bydgoszczy. Można było zobaczyć również szereg projektów towarzyszącym premierom teatralnym i filmowym, min. rozpoznawalny szerokiej publiczności afisz filmowy „Ogniem i mieczem” w reż. J.Hoffmanna.
Wystawa została zorganizowana we współpracy z Muzyczną Owczarnią.
PIĘKNO UŻYTECZNE
Plakat-sztuka, która towarzyszy nam na co dzień. W ostatnich latach ze słupów ogłoszeniowych, murów, płotów przeniósł się do sal muzealnych i galerii. Ta szczególna forma plastyczna wymaga od artysty umiejętności precyzyjnego przekazania treści ujętych w myśl. Plakat oddziałuje hasłem i obrazem, czasem przemawia szeptem, a czasem krzykiem, informuje rzeczowo, oszczędnie lub metaforycznie.
Jak twierdzi Umberto Eco: „Wartość estetyczna dzieł jest tym większa, im bogatsze są możliwości jego interpretacji, im różniejsze budzi ono reakcje, im więcej aspektów ukazuje odbiorcy, nie tracąc zarazem własnej tożsamości”.
Taka też jest twórczość Rosława Szajbo – urzekając malarską urodą i fotograficznym kolażem, nie poddaje się komercji ani trendom. Jego plakaty teatralne , muzyczne, filmowe, imprezowe charakteryzuje subtelny język przenośni artystycznej, oszczędna kompozycja, ale też wiarygodność i co ważne - świeżość.
Ewa Kamiński